Menu główne
Jak sprowadzić towar z Chin
Po to, żeby sprowadzać towary z zagranicy, trzeba znać przynajmniej przepisy celne, podatkowe, transportowe i ubezpieczeniowe.
Najtańszym sposobem znalezienia kontrahenta lub dostawcy towaru jest Internet. W Polsce działa już kilka wyspecjalizowanych portali typu "business to business" (B2B), które pomagaja skojarzyć partnerów.
Przedsiębiorcy, którzy chca bezpłatnie nawiazać współpracę z chińskimi partnerami, moga skorzystać z pomocy wydziałów ekonomiczno-
Coraz bardziej angażuja się one w kontakty gospodarcze z chińskimi firmami.
Dobrym sposobem na znalezienie zagranicznego partnera handlowego jest też udział w różnego rodzaju wystawach branżowych, giełdach kooperacyjnych i misjach handlowych. Organizuja je izby przemysłowo-
Udział w misji może być szczególnie cenny, jesli dotyczy ona państw mało znanych wsród polskich firm, np. Dalekiego Wschodu. Tam trudno samodzielnie zaaranżować spotkanie biznesowe i zorientować się w miejscowych przepisach, kulturze lub obyczajach.
Zazwyczaj udział w takich imprezach jest płatny, ale wiele z nich dofinansowuje Ministerstwo Gospodarki. Wsparcie może sięgać nawet 50 proc. poniesionych i udokumentowanych kosztów netto (w wypadku imprez wystawienniczych nie więcej niż 20 tys. zł, misji handlowych i branżowych projektów promocyjnych -
Wyjazdy na imprezy wystawiennicze i dwustronne spotkania organizuja również osrodki Euro Info Centre, zwłaszcza warszawski działajacy przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczosci. Uczestnictwo w nich jest często bezpłatne, trzeba jedynie opłacić zakwaterowanie i przejazd (przelot).
Z jakim cłem
Najpierw trzeba zapoznać się z taryfa celna, która zawiera wykaz towarów objętych cłem i wysokosć stawek celnych. Okresla ona także sposób ustalania wartosci celnej, zakres zniżek i zwolnień z cła oraz listę towarów, których przywóz i wywóz jest zabroniony lub na które obowiazuja pozwolenia i kontyngenty.
Żeby ustalić wysokosć cła i VAT na importowany towar, najlepiej skontaktować się z najbliższa Agencja Celna. Po opisaniu produktu agent celny powinien w ciagu kilku minut podać ich wysokosć.
W trakcie negocjacji i w już podpisanym kontrakcie należy dokładnie okreslić cenę towaru i termin dostawy oraz warunki reklamacji (tryb i sposób jej rozpatrzenia). Skomplikowane przepisy dewizowe i eksportowe sprawiaja, że w razie reklamacji Chińczycy częsciej godza się na dostarczenie nowej partii towaru niż zwrot wpłaconej zaliczki.
Certyfikaty i instrukcje
Przed sprowadzeniem towaru trzeba sprawdzić, czy unijne przepisy (czyli nas obowiazujace) nie wymagaja dostarczenia dokumentów potwierdzajacych, że importowany towar spełnia okreslone normy bezpieczeństwa i nie zagraża życiu i zdrowiu użytkownika (żywnosć, zabawki).
Można zapytać o to dostawcę. Dla pewnosci, czy na import towaru potrzebny jest taki dokument, najlepiej skontaktować się najbliższym oddziałem inspekcji handlowej.
Najczęsciej wymaganym dokumentem jest unijny certyfikat CE, który umożliwia obrót danym towarem na obszarze Wspólnoty.
Do wyrobu należy dołaczyć (zgodnie z ustawa o języku polskim) instrukcję obsługi po polsku. Trzeba ja dostarczyć do urzędu celnego razem z towarem. Nie można tego zrobić w trakcie odprawy. Polska wersję obsługi trzeba przesłać do dostawcy, żeby dołaczył ja do wysyłanego do Polski towaru.
Więcej informacji na temat certyfikatów CE można znalezć na stronach Ministerstwa Gospodarki: www.mg. gov. pl, www.oznaczenie-
Pamiętajmy o ubezpieczeniu towaru. Koszt takiej usługi, sięgajacy z reguły kilku promili jego ceny, jest niewielki w stosunku do jego wartosci. Przy zakupie towaru za kilkadziesiat tysięcy to wydatek najwyżej kilkuset złotych.
Potrzebne dokumenty
Najważniejsze dokumenty wymagane przy odprawie celnej to:
-
-
sztuki i paczki,
-
problemów na granicy, a czasami skorzystać z mniejszej stawki celnej,
-
Statkiem czy samolotem
-
O wyborze transportu morskiego lub lotniczego decyduje na ogół rodzaj importowanego towaru. W praktyce koszulek nikt nie wozi samolotem, natomiast elektronika (np. telefony komórkowe, monitory itp.) niezbyt nadaje się do transportu morskiego.
Niektóre firmy spedycyjne oferuja transport drogowy i kolejowy, ale te srodki wykorzystuje się sporadycznie.
Transport morski
Najdogodniejszy i najtańszy jest transport morski. Jedynym mankamentem jest długi czas oczekiwania na towar, wynosi srednio około 40 dni.
Jesli zdecydujemy się na transport morski, możemy wybrać dwa warianty:
Wariant 1 > poprosić dostawcę z Chin, aby podał nam cenę transportu morskiego np. z Hongkongu do Gdyni na warunkach CIF,
Wariant 2 > zlecić transport towaru firmie spedycyjnej w Polsce, która skontaktuje się z naszym dostawca i umówi się z nim na odbiór towaru z okreslonego miejsca (magazynu, składu) w Chinach na warunkach FOB.
Poczatkujacym importerom polecamy drugi wariant, bo umożliwia większa kontrolę nad towarem i z reguły jest tańszy. Przy pierwszej opcji dosć często zdarza się, że chińscy kontrahenci zawyżaja cenę usługi.
...i lotniczy
Jesli przesyłka jest mała, chcemy sprowadzić próbkę towaru i zależy nam na szybkiej dostawie np. jedwabnych apaszek, możemy skorzystać z transportu lotniczego. Jego jedyna wada jest to, że jest drogi.
Do odprawy potrzebne jest upoważnienie, kopia dokumentów firmowych i przetłumaczona faktura handlowa. Po opłaceniu cła i VAT towar jest zwolniony do obrotu.
Najczęsciej stosowane w transporcie lotniczym warunki dostawy to:
-
pokrywa opłaty lotniskowe plus koszty dostawy do naszego magazynu. Nie uiszcza kosztów odprawy celnej, cła i
VAT,
-
kosztów odprawy lotniskowej i oczywiscie kosztów odprawy celnej, cła i VAT. Doswiadczeni importerzy radza, żeby
transport lotniczy zlecać kontrahentowi z Chin.
Poznaj zasady Incoterms
O cenie transportu decyduje też przyjęta formuła Incoterms 2000. Do najstarszych i najczęsciej stosowanych należa formuły FOB i CIF, używane w transporcie morskim.
Formuła FOB nakłada na sprzedajacego obowiazek dostarczenia towaru na statek umówiony przez kupujacego (importera z Polski) w ustalonym terminie i w oznaczonym porcie załadunku (np. w Szanghaju).
Przy jej wyborze koszty zwiazane z dostawa, jak i ryzyko przechodza ze sprzedajacego na kupujacego w momencie przejscia towaru przez nadburcie statku. Sprzedajacy ma ponadto obowiazek dokonać odprawy celnej w kraju eksportu (w tym wypadku w Chinach). Może to mieć niebagatelne znaczenie dla poczatkujacego importera z Polski, chociażby ze względu na dosć zawiłe chińskie przepisy dewizowe i celne. Na kupujacym (przedsiębiorcy z Polski) spoczywa natomiast obowiazek zawarcia umowy o przewóz z morskim przewoznikiem w celu przewiezienia towaru do oznaczonego portu przeznaczenia (np. do Gdyni).
Wybór formuły CIF (koszt, ubezpieczenie i fracht) oznacza, że sprzedajacy oprócz dostarczenia towaru na statek w oznaczonym porcie i opłaceniu frachtu dodatkowo ubezpieczy towar na czas transportu.
Zgodnie z zasadami Incoterms 2000 towar jest ubezpieczony podczas drogi od magazynu portowego w miejscu załadunku na statek (np. w Hongkongu) do magazynu portowego w porcie przeznaczenia (np. w Gdyni). Na ogół ubezpieczenie to obejmuje ryzyko na wypadek zniszczenia towaru, np. w trakcie sztormu.
Koszty transportu morskiego
Orientacyjne koszty takiej usługi: > fracht morski relacji Szanghaj -
-
-
-
Koszty transportu lotniczego
Na koszty usługi składaja się:
-
-
Jak uniknać przykrych niespodzianek
Przed rozpoczęciem importu musimy dokładnie wiedzieć, czego szukamy, i znać produkt. Pomoże nam to uniknać przykrosci wynikajacych z nieprecyzyjnych ustaleń, które moga spowodować, że dostaniemy nie taki produkt, jaki zamówilismy.
Chińskie fabryki sa nastawione na produkowanie na zamówienie. Na ogół nie można kupić towaru z magazynu. Jest też potrzebny czas na jego wyprodukowanie oraz na przekazanie zaliczki. Kontrakty sa najczęsciej zawierane w formie standardowych formularzy w języku chińskim i angielskim. W umowie musimy zamiescić jak najwięcej danych okreslajacych jakosć towaru, warunki opakowania i transportu. Przydatne jest też ustalenie próbki wzorcowej jako podstawy odbioru jakosciowego. Sama umowa nie jest wiażaca dla producenta. Proces produkcyjny uruchamia dopiero wpłata zaliczki. Wielkosć zaliczki zależy od branży lub produktu i może się wahać od 10 do 50 proc.
Można i należy negocjować warunki płatnosci. Przy dłuższej współpracy moga się one poprawić, lecz nie łudzmy się, że Chińczycy natychmiast odstapia od tego wymogu. Najczęsciej spotykana forma płatnosci jest przelew (tzw. TT), rzadziej -
Przy zawieraniu kontraktu należy okreslić procedurę odwoławcza i reklamacyjna. Chińska strona najczęsciej stosuje dwustronne wyjasnienia, mediacje stron trzecich lub sad arbitrażowy. Rzadko pojawia się zapis odwołujacy się do kodeksu handlowego lub cywilnego. Inna kwestia jest rozwiazywanie ewentualnych reklamacji. Pamiętajmy, że większosć firm chińskich nie ma kont walutowych, a wszystkie operacje w handlu zagranicznym sa kontrolowane przez Urzad Kontroli Wymiany Walutowej, co utrudnia i praktycznie uniemożliwia stronie chińskiej zwrot pieniędzy. not. jol
Uważaj na unijne przepisy
Przed zamówieniem towaru u chińskiego producenta lub dostawcy trzeba dokładnie sprawdzić polskie przepisy, które okreslaja, jakie powinien spełniać warunki, żeby mógł być dopuszczony do obrotu. Musimy uwzględnić obowiazujace normy unijne, atesty i zezwolenia (kto je wydaje i na jakiej podstawie). Musimy też wziać pod uwagę dodatkowe czynniki, jak chociażby to, czy oferowana przez chińskiego producenta kurtka sprawdzi się w naszej strefie klimatycznej, a wytrzymałosć krzesła jest zgodna z polska norma. Nie zapominajmy, że w chińskich fabrykach obowiazuje specjalizacja. Ważne jest więc dokładne okreslanie modelu, np. wentylatora lub butów, i zlecenie ich wykonania z odpowiedniej jakosci surowców. Zlecenie produkcji okreslonego modelu chińskiemu przedsiębiorstwu czasami wiaże się z kontrola poszczególnych etapów, a po jej zakończeniu -